Medlem
|
|
Reg.datum: May 2011
|
|
Medlem
Reg.datum: May 2011
|
I förlängningen tror jag knappast att det kan skada. Om det är en nystartad och svag sida kanske rankingen kan fluktuera under en viss tid, men efteråt kommer dessa spammiga länkar antingen ge noll värde eller ge positivt utslag.
OM det nu skulle vara så att man kan sänka sajter genom att bomba på med hundratusentalet dåliga länkar skulle ju Googles business helt dö ut.
Ta t.ex. följande situation:
Min sajt rankar femma på sökordet "bananer". Vad gör jag i dagsläget? Bygger länkar, skapar bra content, jobbar med marknadsföring och hoppas pusha upp sidan. Vad gör jag om länkar kunde skada konkurrenter? Hittar tio-femton olika tjänster som erbjuder spamlänkar och annan skit, använder mig av proxyservrar eller publika datorer, betalar ett par hundra dollar och väntar någon vecka på att mina konkurrenter blivit sänkta.
Om fallet skulle vara att dessa länkar är så pass skadliga skulle ju vitsen med SEO och länkar som ett tecken på sajtens värde helt försvinna. Varför lägga ner flera veckor, månader eller år på att bygga en sajt som rankar bra om jag kan lägga ett par tusenlappar och ägna en dag åt sabbotage för att nå plats ett?
Om din sajt sjunkit i ranking sedan du fått dessa länkar skulle jag istället föreslå att du tar en titt på din sida och på dina konkurrenter - kanske har de fått en mängd kraftiga länkar på sistone? Kanske har du råkat publicera duplicate content på någon av dina undersidor? Kanske har du gjort några missar när du upptarat sidan vilket leder till att vissa länkar visar 404 errors? Det är snarare faktorer som algoritmuppdateringar, konkurrenternas SEO-arbete och liknande saker som gör att du tappar i ranking, inte att någon kines börjat blogspamma din sajt.
Senast redigerad av ADRTCK den 2011-11-07 klockan 12:09
|