Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy
tartareandesire: det är lite det som klippet handlar om  Jag rekommenderar det starkt. Det är en känd föreläsning som han har hållit många gånger förut (märks), men lika viktig för det. Hans tes är att människans oförmåga att förstå den exponentiella funktionen medför vissa saker 
|
Aj då, sorry, tog mig inte tiden att titta på det.
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Men grunden är ju att ingen som har mycket pengar accepterar så höga skatter så dom ändå flyttar ut stora summor pengar.
Där dom betalar kanske 0-15% skatt, hade väl varit bättre för Sverige att få upp till 15% skatt av dom pengarna än 0 som det ändå blir?
Sedan vissa som tycker det är rätt betala flera miljoner hade ju aldrig acceptera att få betala 10000:- per en liter mjölk medan andra bara runt 10:-
|
Vilken fantasivärld lever du i om jag får fråga? Det stämmer inte för fem öre. Hört talas om The Giving Pledge t.ex.? Mark Zuckerberg, Warren Buffett, George Lucas, Bill Gates och ett gäng andra har tvärtom kampanjat för högre skatter för de rikaste.
Att jämföra skatter med vanlig konsumtion är ju goddag yxskaft så det är ingen poäng med att ens diskutera.
Citat:
Skulle det bli så att det inte finns några länder man kan lagra sina pengar så hade många företag helt lämnat landet.
|
Helt galet, jämnar man ut skatteskillnaderna och eliminerar andra allvarliga handelshinder (vilket görs dag för dag inom t.ex. EU och AU) så försvinner detta problem med tiden. Utvecklingen går allt snabbare även på detta område. Om inte euron går i stöpet nu så kommer Afrika också att ha en gemensam valuta inom 20 år.
Citat:
Och om Kamprad skulle säga till staten att han lägger ner Ikea dagen efter och avskedar alla anställda så tror jag någon hade åkt suttit på knä framför han och förhandlat om skatten.
|
Där är du också helt fel ute. Staten kommer aldrig att ta hänsyn till ett företag på det viset, inte ens om det gäller IKEA.
Citat:
Och tror du har svårt hitta större företag eller personer med förmögenheter i Sverige som inte har någon form av skatteplanering.
|
Den här diskussionen har inget med skatteplanering att göra. Givetvis gör man sedan som man själv önskar inom det regelverk som finns, sen får man väl tycka vad man vill om det.
Citat:
demokrati = vilja att andra ska betala för en, alla fall när det gäller pengar och skatt.
|
Återigen helfel. Du borde nog sätta dig i skolbänken igen om du tror det är det här demokrati handlar om. Fast utbildning är väl samma sak som hjärntvättning i din värld antar jag