Visa ett inlägg
Oläst 2011-11-04, 16:28 #49
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag tycker man borde satsa på max 50% skatt i Sverige. Det är en nivå som är lätt att förstå och definitivt bättre än idag då vissa betalar upp mot 70% marginalskatt. Marginalskatten skulle då sänkas till maximalt 50% för alla för att uppnå detta.
Jag tycker precis som du att det är orimligt med extrema skattenivåer även om det handlar om personer med smått fantastiska inkomster. Dessa personer (och företag bör tilläggas) skapar ofta jobb som aldrig hade funnits annars och de allra flesta gör faktiskt nytta för samhället precis som de flesta med mer normala inkomster. Undantagen kan man väl tycka vad man vill om men det går inte att påverka särskilt mycket. Man kan inte tvinga andra människor att bete sig som man själv önskar oavsett om det handlar om en ultraegoistisk miljardär eller en lat socialbidragstagare.

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Off Topic: Nu när vi har blivit ungefär sju härliga miljarder här på jorden tycker jag att det kan vara en värt att ta ett steg tillbaka och fundera. När ni har en timme över rekommenderar jag bland annat detta: http://www.youtube.com/watch?feature...v=cOrvGDRLT7A#!

Detta i en kontext av större perspektiv vs. bokstavstroende kapitalistiskt tänkande
Framför allt måste vi se till att stoppa befolkningstillväxten. Ansvariga politiker i kommuner brukar alltid tala sig varma när befolkningen i den egna kommunen ökar för att det ger tillskott i kassan. Det är förmodligen inte annorlunda på andra platser på jorden, förutom i Kina då där man av naturliga skäl tagit befolkningsfrågan på större allvar. Det krävs emellertid att varje stat gör samma sak innan vi ens är i närheten av att hitta en lösning på detta problem. Annars leder vår valda väg idag rakt ner i avgrunden.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag har satt som mål att alla fall ha en inkomstökning på 200-300k per år, vilket inte är något större summa eller orimlig summa. Det är inte alls många tusenlappar i ökning i vinst per månad för komma upp i dom summorna per år.

Jag lägger ner betydligt mer timmar än en byggarbetare, och bidrar betydlig mer i skatt och även har anställda som man betalar skatt för.
Fast nu resonerar du som om inkomsten skulle vara direkt proportionerlig mot hur mycket man jobbar. En undersköterska eller förskolelärare kommer aldrig tjäna lika mycket som en framgångsrik företagare oavsett hur mycket han eller hon jobbar. Samma sak gäller de flesta personer med en vanlig anställning. Nu råkar du vara verksam som företagare i en bransch där sådana inkomstmöjligheter existerar. Detta är inte likställt med att du gör mer nytta för samhället utan vi måste även kunna motivera folk att bli läkare, brandmän, poliser, undersköterskor etc. till vilket krävs vettiga löner och acceptabla arbetsvillkor = tillräckligt skatteuttag. Man kan inte rakt upp och ner säga att 24% är rätt nivå bara för att man gillar tanken. Ingen tackar nej till mer pengar men man måste anpassa skatterna till de behov som finns vilket är precis vad politik till stor del handlar om - fördelning av resurser.

Citat:
Problemet är inte kreditkort eller lån, utan personerna som inte har pengar lever som om dom hade pengar genom ta massa lån och krediter.

Jag har kreditkort, även om jag hade handlat för 50k en månad så hade inte det varit något problem för jag kan betala det.

Men om man handlar för pengar som man i verkligen inte har så blir det självklart ett stort problem.

Så klart man vill ha bra saker, har man pengar är det dumt att inte använda dom. Att dö med massa pengar på banken så har man antingen haft extrem mycket överskott av pengar eller att man inte levt livet medan man levde.
Det där handlar ju enbart om personliga problem och vissa företags mindre ansvarsfulla strategier men har inget med skattediskussionen att göra?

Citat:
Och en vettig hus kostar runt 10-20 miljoner om man vill bo bra och fint. 1-3 miljoner får man en lägenhet centralt i Stockholm för bara.
Seriöst? Du kan få en herrgård till det priset. Men visst, är det enda du ser som bra och fint en villa i Djursholm så kanske det stämmer. Nu är du dock knappast representativ för det svenska folket. Annars håller jag med dig, 1-3 miljoner får man inte mycket för i storstädernas centrala delar.