Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Intressant diskussion. Kommunisten mot kapitalisten.
Jag håller faktiskt med er båda även om jag inte simmar i era extrema utkanter. Patrikweb har en poäng i att procentsatsen ökar ju mer man tjänar. Det är riktigt orättvist. Alla ska betala samma procent, t.ex. för inkomst av tjänst. Då bidrar alla propotionellt lika med sin inkomst. Låginkomsttagaren bidrar med 3000 kr/mån medan höginkomsttagaren bidrar med 15 000 kr/mån - och får precis lika mycket samhällsservice.
Jag tror inte på ett så skattefritt samhälle som PW verkar förespråka. Det finns många som av olika anledningar behöver hjälp, det behöver inte vara slapphet. Med en trygg befolkning slipper de välbeställda upplopp och att en arg folkmassa lynchar några rika knösar.
|
Tycker inte alls det är orättvist, att folk kan bli såpass rika medans de fortfarande jobbar lika mycket som andra kan då också ses som orättvist, eller? Varför tjänar en advokat som jobbar 9-5 mer än en byggare som jobbar 9-5, de "jobbar" lika mycket timmar, båda har en 3-5 årig utbildning, bör de då inte tjäna like mycket? Nej, så klart inte..., det finns mindre advokater per plats för att utbildningen är svårare och kräver viss intelligens som större delen av befolkningen inte besitter, men är det rättvist?
Detta medföljer då, eftersom systemet kan utnyttjas på sådant sätt att folk kan tjäna mer pengar än de behöver, att dessa som tjänar så pass mycket ger en större del tillbaka.
Ingen "behöver" en inkomst på 50k+ i månaden, det vore extremt orättvist att låta såna som oss betala exakt lika mycket skatt(%) som någon som tjänar 25k i månaden. Ja, det kanske kan se lika ut på papper, men om vi tar i lite lösa nummer så kan man väl säga att 10-15k i månaden behöver man efter skatt man för ett bra välmående liv, så ju närmare du är dessa nummer desto mer är varje krona värd i %. Så även om du tjänar 25k, skattar 30%, så betalar du fortfarande mer skatt än någon som tjänar 50k och skattar 44%.
Så, Patrikweb är väl ett bra exempel på vad många skulle klassa som extremfall av egoism, jag antar att du tyckte om att ha gratis skola, säkerhet utomhus och rena gator - det minsta du kan göra är att ge tillbaka utan att whina om att du tjänar för mycket pengar. Sverige är verkligen ett fantasikt land att bo i jämnfört med resten av världen, och stor del av detta kommer från skatten.
Jag skiter fullständigt i hur framgångsrik han tror han är, i slutet på dan är det 24 timmar på dygnet, och det är bara han som tycker att just hans tid är värd mer än andras.