Visa ett inlägg
Oläst 2011-11-02, 21:40 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är inte det minsta orimligt, om du nu inte glömde lära dig procent i skolan. Att man betalar en viss andel av sin inkomst och inte en given summa är väl ändå självklart för de flesta. Något annat vore däremot helt orimligt.
Jag kan procent, alla har dock inte samma procent för det första och är inte rättvist ändå.

På allt annat än skatt så har man rabatt vid större volym, vilket även bör vara på skatt.

Fast du kanske tycker det ska vara samma procent på allt övrigt med? Så att alla företag hade fått ha samma pris till kunden och att det inte hade blivit någon konkurrens alls?

På den punkten gissar jag du tycker det är orimligt, men lika orimligt som på skatten.

Citat:
Uppenbarligen har du noll förståelse för hur människor tänker och fungerar, vilket knappast är en nyhet för någon. Hur åstadkommer du denna vackra lösning om jag får fråga? Det vill jag gärna höra.
Japp finns en orsak varför jag tycker största delen av befolkningen faktiskt är korkade och ologiska. För när det gäller människor blir aldrig 1 + 1 samma resultat som 3 - 1.

Fast av den orsaken varför jag aldrig skulle bli politiker eller diplomat.

Citat:

Detta vore lite mer rätt tänkt om det nu vore så att varje land på jorden har samma resurser men nu är det inte så. Norge och Mauretanien har exempelvis enormt annorlunda förutsättningar. Antingen får man försöka utjämna dessa skillnader med hjälp av finanspolitiska medel eller så får man låta människor fritt bosätta sig precis var de önskar i världen. Några andra logiska och hållbara alternativ finns inte.

Nu har vi det väldigt bra i Sverige jämfört med de flesta andra länder. Det är heller ingen slump att några av länderna med högst skatter också är de som kommit längst i världen när det gäller mänsklig utveckling:
Det är ingen rättighet att ha rätt till en villa, bor man i ett u-land så får man leva efter den standarden med.

En gång i tiden så var även vi rätt outvecklade, dom får väl själva utvecklas själva på egen hand. Nu är vi inte lika korkade längre, en gång ägde ju Svenska kyrkan allt folk och var totalt hjärntvättade. Nu är dom nordiska länderna lika illa längre.

Och tycker inte det är rätt att låta folk bosätta sig valfritt land.

Att gå från ett lerhydda till ett land som Sverige är extremt stor uppgraderingen, lika vettig som att jag skulle kräva få bo i ett slott och få 10 miljarder.

Vilket jag hade själv tyckt var helt ovettigt att försöka få eller kräva, men om man ska se storleken på skillnaden i mitt exempel så är den på samma nivå.

Och är som att spotta på dom som bor i Sverige som jobbar halva sitt liv kanske för få råd med en egen villa sedan får vissa folk komma hit och få gratis boende.
patrikweb är inte uppkopplad