Självklart har inte med etnicitet med brott att göra, men när man försöker försköna verkligheten till något som den inte är. Självklart förstår man att de inte Svenskar som skall gå hem och hämta en pistol , när det har tagit för lång tid på barn aukten i Malmö.
Jag menar på att samhället måste få noll tolerans emot visa grupper i samhället, just för att bekämpa rasismen. Det måste vara tydliga normer på vad som förväntas av den som vill flytta eller söker asyl i Sverige. Att Sverige inte är något Schlaraffenland längre...
Det är när hela områden i framförallt Malmö faller i kriminella grupperingar händer, som extrem högern vinner mark, då måste polisen få verktyg så det kan lösa problemet. En av lösningar är att göra de lite svårare att få medborgarskap, så man kan gallra bättre, för när det har väl har blivit Svenska medborgare, så är de kört oftast.
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Vitpixling handlar inte om att pixla armar och andra hudpartier. Vitpixling är när man först bleker huden på personen på bilden så att den blir vit och därefter pixlar bilden. Resultatet blir en pixlad bild på en vit person.
Personligen så avfärdade jag vitpixling som rent trams, första gången jag läste om fonemet. Men tydligen så förekommer det. Det är med andra ord inte ett rent påhitt av foliehattarna.
Jag håller med Jan Helin om att gärningsmannens etnicitet inte är relevant i en tidningsartikel (lämna den biten till BRÅ och SCB). Men när journalister sitter och redigerar bilder i Photoshop, så har man passerat gränsen för vad som är etiskt.
Jag har ingen aning om hur vanligt det är. Risken finns att man gör en höna av en fjäder. Thomas Mattsson har tex sagt att man på Expressen sedan 2009 inte vitpixlar.
Jag tycker absolut INTE att media ska börja hänga ut misstänkta brottslingar. Bäst vore så klart att inte visa några bilder överhuvudtaget på gärningsmannen. Det gagnar inte någon om man visar bilder som man har manipulerat och förvrängt. En bild som inte föreställer sitt motiv kan aldrig medföra någonting positivt inom journalistiken.
|