|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2008
|
Det stora felet har naturligtvis den gjort som hackade sig in (om det nu var så det gått till) och tagit lösenordsbasen och sedan lagt ut den. Om det tror jag inte det råder någon oenighet om.
Men sedan tycker jag att man har särskilda förpliktelser när man hanterar andras tillhörigheter, speciellt om man vet att de är "stöldbegärliga". Om jag t ex förvarar någons laptop hemma hos mig och ställer den på köksbordet och går i väg utan att låsa dörren då tycker jag att även jag har en del i skulden om den stjäls. Om jag däremot förvarat den så säkert jag kan så har jag ingen skuld i det. Vad som kan ingå i "så säkert jag kan" beror på situationen.
Det är detta som gör att jag anser att siteägaran kan ha del i skulden. Liksom de journalister som använt samma lösenord på sin arbetsmail där de förvarar kontakter och material de fått från andra
Skuld har däremot inte de som utsatts för inbrott och stölder där deras saker försvunnit. Här handlar det snarare om vad man kan göra för att skydda sig mot att bli utsatt för brott av olika slag, brott som vi vet sker.
|