Visa ett inlägg
Oläst 2011-10-27, 01:27 #44
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
stormfrog stormfrog är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Fantastiskt vilket liv det blev på tråden då! Härligt med mkt åsikter och debatt =)

Jag vill bara avropportera hur det hela fortlöpte. Det var en ganska tragikomiskt historia.

Efter några möte hos kund får jag veta att de gett uppdraget till en annan (suck, massa tid till spillo på deras värdelösa skitmöten!) men vill fortfarande ha hjälp med kopplingen till deras databas och interaktiv / snygg sökfunktion mot den och vill ha ett nytt möte. Jag far dit och de visar mig grafiska designen de har fått från webbyrån som fick uppdraget. Jisses! Fulare design får man leta efter, ser ut som den kommit i en tidsmaskin från en AOL sida 1998. Det sjuka är att kunden verkar otroligt nöjd.

Kunden börjar berätta om deras databas som är extremt omfattande med miljontals objekt som måste vara omedelbart sökbara från webbsidan. Alltså en ordentlig utmaning både tekniskt hårdvarumässig och programmeringsmässigt, det luktar kosing!

Kund diskuterar vidare och stället sedan frågan "men du tror inte det är något problem att söka från excel filerna då?". Jag förstår verkligen inte vad han pratar om, efter några minuters totalt förvirrad kommunikation framstår verkligheten.

Kunden har ingen databas, kunden har hundratusentals EXCEL FILER. Detta är databasen som jag ska utveckla en sökfunktion till!

Vid det här laget har jag tappat allt förtroende för kunden och informerar att jag tyvärr måste tacka nej till uppdraget. Inte för att det är omöjligt, men för att kunden inte har en susning om någonting och att arbeta för en kund som inte vet vad de själva har, inte har en aning om vad de ska göra och låtsas att de vet vad de vill skulle kunna bli ett helvete.

I retrospekt är det fantastiskt roligt! =)
stormfrog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat