Visa ett inlägg
Oläst 2011-10-25, 22:00 #7
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Roligt med all er feedback! Det bör nog påpekas att jag inte rackar ned på php. Jämförelsen haltar som sagt eftersom jag aldrig testat ramverk för php och kan inte jämföra rakt av. Jag gissar att mycket av det jag gör med Rails nu också kan göras med php och andra programmeringsspråk.

Syftet med tråden var mycket att lyfta fram lite frågor och svar kring Rails som det annars var ganska tomt om här på WN tycker jag. Därtill tror jag att många programmerar utan ramverk och inte har någon riktig koll på RubyOnRails (eller kanske vad ramverk egentligen innebär). Syftet är egentligen inte så mycket att utröna vilket programmeringsspråk som är bäst utan bara mina upplevelser av det.

Jag tror att om jag gjort detta idag hade jag eventuellt gått vägen via ett ramverk för php och lärt mig det först. Hade jag vetat om problematiken med hosting hade jag nog varit än mer angelägen om det.

Några svar på era frågor:

- Jag valde inte postgre egentligen. Heroku.com har det som förvald db.
- Det stämmer. Jag har inte utforskat programmeringen mer än jag behövt, 5 års erfarenhet betyder inte att jag haft en stadigt ökande kurva Nu har jag fått lära mig mycket mer programmering på 6 mån än jag tvingats göra innan.
- Med tröskeln menar jag både språket och ramverket. Att tänka ramverk och MVC är ganska nytt. De flesta funktioner för själva Ruby är ganska lätt att hitta i referenser och mha Google.

Skulle vara intressant att höra från någon som testat php med ramverk samt RubyOnRails och dennes upplevelser om de olika språken.

Oavsett vad så känns ett ramverk nästan som ett måste om man ska göra lite mer seriösa webbsidor.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat