Citat:
Ursprungligen postat av clirre
Det bör påpekas att jag jobbat med php i fem år
|
Citat:
Jag tror det intressanta i din fråga ligger i ordet "jag" för jag kunde inte göra speciellt mycket i php innan utan förlitade mig ganska mycket på grundfunktionaliteter. If-satser, loopar, post, smarta sätt att hantera databaser etc. Ganska grundläggande saker. Jag kunde dock pussla ihop dem till ganska komplexa sidor. Med Rails kunde jag tex mycket, mycket enklare räkna med datum, återanvända kod, centralisera koden (så att en funktion löste samma sak över hela sidan på ett sätt jag inte lyckades med innan).
|
Läser jag det stycket kan jag inte låta bli att tycka att det låter som en nybörjares syn på saken men samtidigt skriver du att du har jobbat med PHP i 5 år... låter som att du har klippt och klistrat lite för mycket.

Näe. men jag tror att jag förstår vad du menar. Hur PHP är som språk att jobba med kan jag inte svara på men jag kan dra vissa paralleller till Java vs C# av det jag har sett av både Ruby och PHP.
Är det inte så att Ruby som språk är tydligare för utvecklaren och att det leder till ökad produktivitet jämfört med PHP som språk? Jag tänker på språkets uppbyggnad
och standard-API:et.
Citat:
Några nackdelar jag upplevt:
- Det är en viss tröskel att lära sig språket. Man kan inte bara tuta och köra på samma sätt som med php. På gott och ont. Jag har svurit en hel del kan erkännas.
- Det är inte riktigt lika lätt att hitta svar via Google.
- Ibland skiter man i om det är 100% rätt men det vill inte gärna Rails. Det kan vara lite frustrerande ibland när man bara vill fulhacka (även detta på gott och ont).
- Server och publicering är mer komplicerat / dyrare. Jag stod mellan att välja mellan en VPS med Ubuntu (vilket i princip innebar att jag var tvungen att lära mig Ubuntu...halvsugen) eller använda Heroku.com. Det temporära valet föll på Heroku.com som är snyggt och välgjort men dyrt. Man betalar för prestanda och funktion och jag betalar för närvarande $35 i månaden. För mindre applikationer (nya sidor tex) är det dock gratis!
|
- Menar du språket eller ramverket? Nya språk och plattformar är alltid bökiga i början. Ny syntax, nya API:er, ny utvecklingsmiljö, ja, mycket nytt helt enkelt. Det roliga är att man lär sig massor! Går du tillbaks till PHP eller väljer att testa en annan plattform om säg 1 år eller så, då kommer du ha bättre möjligheter när du angriper uppgifterna. Det är bra att tvinga sig tänka om även om man kanske klamrar sig fast vid det gamla s.k. tänket i början.
- Är inte det bara bra, egentligen? Inte om man sitter under tidspress men annars tror jag att man lär sig mer den jobbiga vägen. Man tvingas utforska API:erna och fundera lite själv om inte annat och det tjänar man ju garanterat in i längden.
- Precis som du skriver är det på gott och ont. Återigen: i långa loppet är det positivt att det är svårt att fula sig eftersom de flesta gärna tar genvägar om det är för enkelt.
Själv har jag gått över från ASP/VBScript > Java > Asp.Net (C#) och kan säga att jag lärt mig massor vid varje byte. Lustigt nog var det krångligaste bytet det från Java, där man i regel använder sig av MVC-ramverk, till .NET. Trots att språken i sig är lika.