Visa ett inlägg
Oläst 2011-10-25, 15:14 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Håller med om att är ett intressant projekt. Om inte syftet var att bredda kunskaperna och lära sig ett nytt språk / ramverk så försvinner poängen lite grann. Allt du nämner går alldeles utmärkt att göra i PHP (med eller utan ramverk) eller .NET också. Den stora nackdelen med RoR är ju som du själv nämner att man inte har någon direkt valfrihet när det gäller hosting vilket är lite extra trist när man arbetar med svenska webbplatser på det sättet du gör. Jag hade inte tagit samma beslut själv men det betyder naturligtvis inte att det är fel.

Bara för att ta datumberäkningen som exempel så går det ju att använda "+1 week" eller "next Thursday" direkt i PHP och på DateTime i .NET har du addDays, addMinutes etc. Du kan till och med göra detta direkt i js om så önskas. Det som inte finns är bara att bygga egna funktioner och klasser för så har man återanvändbar kod även där. Att bygga webbplatser i flera språk är heller inga direkta svårigheter oavsett språk. Jag menar inte att RoR skulle vara sämre på något vis utan snarare att flera av fördelarna du nämner är mer subjektiva sådana.

Däremot tror jag mycket väl att programmeringsspråk kan passa personer olika bra. Vi är alla olika, lyckligtvis.

Med tanke på det svenska hostingutbudet så är det nog ändå en bra idé att du lär dig VPS ganska så snart om du tänker fortsätta med RoR.

Prestandan ska väl rent generellt inte vara något problem för RoR idag. Liksom för PHP och .NET handlar det mer om hur koden skrivs än vilket språk som används.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-10-25 klockan 15:35
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat