|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Nov 2005
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Nov 2005
|
Edit: Kan nog vara relevant att nämna att sidan är kalkylera mera .se för att förstå mina exempel.
Magnus: Sidan var uppbyggd dels i form av strukturen på sidan men mycket av "intelligensen" ligger i algoritmerna jag gjort för kalkylerna på sidan. Själva strukturen gjorde jag om såpass att jag inte återanvände så mycket från den men algoritmerna för beräkningarna återanvände jag. I praktiken klistrade jag in dem först och översatte till Ruby allt eftersom.
Min gamla sida var långt ifrån MVC (har aldrig provat Zend eller Cake) så hela det tänket var nytt också. Jag har gjort ett mindre (offline) projekt innan så jag hade lärt mig grunderna då.
Jonny: Jag tror det intressanta i din fråga ligger i ordet "jag" för jag kunde inte göra speciellt mycket i php innan utan förlitade mig ganska mycket på grundfunktionaliteter. If-satser, loopar, post, smarta sätt att hantera databaser etc. Ganska grundläggande saker. Jag kunde dock pussla ihop dem till ganska komplexa sidor. Med Rails kunde jag tex mycket, mycket enklare räkna med datum, återanvända kod, centralisera koden (så att en funktion löste samma sak över hela sidan på ett sätt jag inte lyckades med innan).
Ett konkret exempel är att när jag gjorde konverteringar mellan mått för konverteraren kunde jag återanvända detta enkelt överallt på sidan (tex när man räknar volym och får resultatet i olika enheter).
Jag använde mysql lokalt och postgre-sql på Heroku.com. Det var relativt smärtfritt med ett undantag (rand() heter random() i postgre, det tog ett tag innan jag fattade varför det blev fel).
Jag skulle vilja jämföra detta med php + cakephp men orkar inte lära mig ett nytt ramverk igen. Generellt sett är dock ruby-koden mycket renare, svårt att uttrycka det bättre.
En mycket stor poäng är att jag med RubyOnRails också enkelt kunde göra sidan på flera språk (bara eng & sv än så länge) vilket var omöjligt på det sättet jag gjorde innan. Vet dock inte hur det är med php med ramverk dock.
|