Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren
Jag håller inte med gällande din kommentar om att HTML5 och CSS3 inte skulle vara praktiskt användbart. Om det används på ett sätt så att det nedgraderas på ett bra sätt om det inte finns stöd så ser jag inga problem. Nya mallar som släpps till WordPress som till exempel twentyten och twentyeleven är skrivna i HTML5 och använder en del CSS3.
1024 i bredd tycker jag är lite mycket. Jag kör 940 px i bredd som standard för header image och för sajten typ 940 eller 960.
|
Hej där, enligt min åsikt är det viktigt att få samma upplevelse & möjligheter när man besöker en webplats oavsett hur man gör det. Därför tror personligen att nedgradering inte är en bra väg att gå. Av samma anledningar tycker jag egentligen inte heller att "responsive webdesign" är bra. Det förändrar upplevelsen för användaren beroende på vilken enhet man besöker webbplatsen med. Vad händer också t.ex. om någon vill tipsa en vän om något på sidan och så ser det helt olika ut.
Jag tycker att detta ingår i det som många har varit inne på i denna tråden: idag är det viktigt och inne med ett helhetsåtagande. Bättre avskalat och perfekt än fullt med det allra senaste och halvklart och spretigt. Men detta handlar ju mycket om tycke och smak, jag förstår att detta är något som alla ser olika på.
Förutom detta så förlorar du mycket i tid på att utveckla t.ex. både en mediaspelare i html5 och dessutom ha en fallbacklösning i flash. Onödigt arbete helt enkelt.
Jag håller helt med dig gällande storlek på webbplatsen, jag uttryckte mig lite klumpigt, menade att man inte behöver tänka på att desktopanvändare har mindre bredd på son skärm än 1024. Bredden på mobila enheter behöver man ju inte tänka på eftersom det ingår i det normala användademönstret att zooma och scrolla.