Visa ett inlägg
Oläst 2011-10-20, 20:06 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Visa inlägg
En annan fråga som inte är med i huvudet på tråden är om unika IP nummer spelar stor roll för att inte "straffas" då sajterna i många fall korslänkar till varandra. Jag har lagt mycket möda på att skaffa olika IP nummer till sajterna och hoppas det var rätt valt.
Matt Cutts på Google har själv sagt att det inte spelar någon som helst roll om man har unikt IP. Jag tror honom inte. Eller rättare sagt; jag tror inte att IP spelar någon roll om man har 3-4 sidor som man korslänkar. Jag tror dock att det har stor betydelse om man har många sidor och korslänkar dem.

Att Google inte skulle titta på IP framstår enligt mig som helt orimligt. Det är det första jag tittar på då jag misstänker spammare på mitt forum eller upptäcker allmänt bus på någon av mina andra webbsidor. Google i sin tur uppfattar så klart stora länknätverk som spam och jag är därför övertygad om att de tittar på IP-adresser. Det vore korkat att inte göra det.

Frågan som återstår att besvara är dock vart gränsen mellan vanlig länkning och spam går i Googles ögon. Är det tio sidor som länkar mellan varandra? 100 sidor? 1000 sidor? 10000 sidor? Ingen vet. Inte jag heller. Men jag gillar att ha säkerhetsmarginaler och därför lägger jag sällan mer än fem sidor på samma IP. Jag har inga spamnätverk och borde kanske inte behöva oroa mig. Men Googles algoritmer är inte perfekta, så risken finns säkert att många sidor på samma IP, som länkas mellan varandra, kan uppfattas som spam.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat