Citat:
Ursprungligen postat av Jakerlund
Tack Conny, jag hade ingen aning om hur komplext och dyrt det var att investera tid och pengar i ett nytt affärssystem.
2011 trodde jag i min enfald att det fanns ett hyggligt utbud av färdiga, robusta och skalbara system som inte kostade som en bostadsrätt på fina gatan.
Det blir till att ta med allt detta i framtidsplanerna.
|
Ska du låta bygga ett helt nytt och skräddarsytt affärssystem så går det lös på 200 Miljoner SEK för ett medelstort företag. Småskuttar kanske klarar sig med 20 Millar.
Det är därför det finns en marknad för standardsystem, där man fördelar utvecklingskostnaden på många kunder.
För att täcka utvecklingskostnaden för ett affärssystem som kostar 250 000 000 kr att utveckla, så måste man sälja detta till exempelvis 1000 kunder som vardera i genomsnitt betalar 250 000 kr (enbart för utvecklingskostnaden). Ofta har dessa kunder kanske i snitt ett 10-tal användare och då blir utvecklingskostnaden ca 25 000 kr per användare.
Ett system som VISMA/SPCS Administration har kanske sålts i 40 000 exemplar. Det systemet hör väl även till de billigaste systemet att utveckla på marknaden per användare. Då det kanske har kostat 20 Millar att utveckla (enligt mitt högst personliga estimat). Då blir utvecklingskostnaden per kund bara 500 spänn i snitt.
Sen tillkommer marknadsföringskostnader och lite annat. De finns i lite olika varianter också.
Observera att när jag pratar om Affärssystem så är det inte enbart ett bokföringsprogram jag pratar om utan om ett system som klarar en stor del av ett företags interna informationshantering (borträknat mejl och andra kommunikationssystem).
Det är därför kollosalt viktigt att ni verkligen lägger ned ordentligt med tid och tankekraft på att ta fram en vettig kravspec för ert eget företags verkliga behov, nu och kanske ett 10-tal år in i framtiden. Att byta affärssystem är något man gör ovilligt och ju större organisation desto ovilligare att byta, då det kan bli hiskeliga kostnader.