Visa ett inlägg
Oläst 2011-10-19, 21:55 #4
Allee Allee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Allee Allee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
1: Längden behöver du inte oroa dig för, så länge du inte bor i ett slott på 1000kvm
Inga problem med att dra flera cat6/coax i samma rör, men jag skulle avråda dig att använda flex slang längre sträckor (jobbigt att dra i) om du nu inte köper flexslang med kabel färdigdraget.

Kör typ 50mm VP-rör istället och dra med extra dragtråd så du kan dra er/nytt kablage senare.

3:
Inga problem med längden där heller men som KristianE sa, så är lösningen med lexcome home en bra variant, då coax inte är framtiden direkt...

Böjja coaxen osv är inga bekymmer, drar du fiberkabel ska du akta dig för skarpa böjjar.

Dra en kabel till varje tv när du endå håller på tycker jag, visst finns det massa splitters och dyl men det blir nog säkert ett dyrare alternativ.

4:Även om kablarna är skärmade så skall du ha separata rör för 230 kablarna och inte dra dom kors och tvärs tillsamans...

Att fräsa in alla rören är ju oftast mycket mer jobb än att ta bort skivorna, fräser du så passa bara så att du inte skjuter rören sen när du fäster panelen.

Tänk på att försöka få till alla rören/slangarna med inte allt för skarpa böjjar så att du i efterhand kan dra nytt kablage eller mer kablage med dragtråd som du dragit med från början. Det kan även vara bra att dra lite extra rör&slang när du endå håller på.

Vägguttag och strömbrytare för 230V kolla in Eljo's (schneider) serie Trend. Mycket fräscht med led belysningen på uttagen vid golven, Led belysning runt brytarna osv.

Angående nätverket så är Lexcom väldigt smidigt och bra tycker jag.
Allee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat