|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag (som kund) gillar att betala per timma. Jag sparar enormt mycket tid på det. Jag brukar prata igenom vad som behöver göras med programmeraren. Därefter skriver jag en relativt kortfattad kravspec. Sen tar vi ytterligare ett samtal där vi gemensamt kommer fram till hur lång tid projektet bör ta i anspråk på en höft, så att jag kan bilda mig en ungefärlig uppfattning av vad kostnaderna kommer att bli. Sen sätter programmeraren igång och rapporterar till mig med några dagars mellanrum. Jag följer arbetet och brukar komma på nya saker som jag vill komplettera med och som jag inte tänkte på från början. Eftersom programmeraren får betalt per timma, så blir det aldrig något gnäll när jag kommer med nya idéer i efterhand.
Jag älskar det här tillvägagångssättet. För min e-butik så har jag tex en löpande kravspec. Det är ett massivt dokument med drygt 70 sidor koncentrerad text. Därtill kommer bilagor och bilder på säkert minst lika många sidor. Det är som sagt en löpande spec, så jag har lagt till nya punkter vartefter och fler tillkommer hela tiden. Hade jag tvingats ta fram hela specen redan innan arbetet påbörjades, så hade det inte rört sig om tre veckor som i Connys exempel. Snarare hade det landat på tre månader, om inte ett helt år (om det ens varit möjligt).
Alla projekt är unika och det finns inget tillvägagångssätt som är bäst för alla. Mitt tips till frecka är att komma överens om ett timpris med den potentiella kunden. Därefter kan ni gemensamt prata igenom projektet och på så vis försöka hitta en fingervisning om vad slutnotan kommer att landa på. Om kunden tycker att det är värt kostnaden, så kan han därefter ge dig klartecken att början. Sen fakturerar du löpande och inte som en klumpsumma när projektet är färdigt.
Fast pris är bara omständligt. Man får spendera en evighet på att skriva en kravspec och sen blir det ändå bråk mot slutet när utvecklaren anser att han är färdig och kunden vill komplettera med fler punkter. Sen vet jag inte hur många trådar jag har läst här på forumet, där utvecklaren inte har fått betalt på slutet, eller där uppdragsgivaren har blivit utan kod vid förskottsbetalning.
|