Administratör
|
|
Reg.datum: Jan 2003
|
|
Administratör
Reg.datum: Jan 2003
|
Google har väl pratat långt och mycket om vad man vill eller kan förändra inom TC39? De har varit med länge och varit en av de aktivaste partnerna under hela tiden? Om de inte släpper fritt på språket efter att de satt strukturen de föreslår - så kommer det garanterat inte anammas av andra senare och det tror jag de är fullt medvetna om. Speciellt i och med att alla dess skrivningar i det läckta dokumentet tyder på det.
Många av javascripts dynamiska features gör språket ineffektivt (även om det räddar språket från att vara helt oproduktivt att arbeta med). T ex finns en egen standard för en javascript-version anpassad för att vara effektivare här ECMA Compact Profile. Den otroligt dynamiska typningen är t ex ytterligare en utöver de som nämns som valfria i den profilen.
JS skapades inte med tanken att det skulle användas till riktigta applikationer eller för att underlätta arbete på olika delar av applikationen. Det är också något som verkligen behöver förändras för att främja webbapplikationer med bra klientside-funktionalitet.
Det pratades om att förbättra JS på ett mer omfattande sätt för 6-7 år sedan också. Hela den satsningen dog för att alla blev osams redan i planeringsstadiet och de godaste godsakerna ligger kvar olanserade i Harmony-projektet. Jag sätter väldigt liten tillit för att det med Harmony kommer gå bättre.
All framtid för javascript i sig som faktiskt underlättar för mig som programmerare ser jag i API:er via HTML-standarden (t ex localstorage, webworker osv). Och jag vill verkligen inte tillbaka till ett läge där javascript-"utvecklare" väljer mellan 2-3 olika versioner i sina script-taggar heller.
|