Ämne: Google dart
Visa ett inlägg
Oläst 2011-10-11, 10:19 #1
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Såg nu på code.google-sidan att de specade BSD, sorry.

Ja fast innan Javascript fanns i princip inget för klientsidan? Nu har vi Javascript så varför inte lägga fokus på att vidareutveckla det och behålla någorlunda bakåtkompatibilitet. Som du själv säger "För att det ska ge någon egentlig nytta för någon krävs som sagt adoption av VM-stödet", vilket Microsoft etc. säkert är jättesugna på när projektet i princip styrs av Google-anställda oavsett vad licensen är. Google är bra naiva som tror att detta ska lyfta.

Nu när Microsoft börjat anamma HTML5 för utveckling i Windows 8 börjar Google försöka skapa egna standarder hit och dit. Crazy world.
Om det bara blir relevant att skapa nya språk när det inte finns alternativ redan skulle vi alla sitta med LISP-, Cobol- eller Fortran-ramverk för vår webbutveckling, det vore rätt så träligt tycker jag.

Själv ser jag verkligen behovet av ett kompetent klientside-språk. Javascript har för mig mer gemensamt med språken jag nyss nämnde än med de moderna och utvecklade språk som faktiskt kommit att dominera i princip alla sektorer. Dessa nya moderna språk har likheter med föregångare, men att försöka utveckla de gamla språken leder i många fall bara till begränsningar man inte kan undkomma. Detta är vad Google har sagt om Javascript inför detta projekt, eller vad Sun sa innan de skapade Java som fortfarande dominerar inom många programmeringsområden. Hur mycket sanning som finns i angreppsvinkeln formas väl framförallt om vilka behov och användningsområden man ser för javascript. Jag är t ex för en öppen webb där jag helst ser en värld där vi slipper t ex Silverlight och Flash till fördel för andra öppna språk och verktyg. Javascript har verkligen inte möjligheten att tävla gällande prestanda eller programmatiska features här - varken i nuvarande eller framtida versioner av samma språk.

Själv hoppas jag att G med sin egen implementation i Chrome och utveckling till egna tjänster verkligen visar upp en lovande fördelar med Dart. Liksom jag ser det som självklart att språket och verktygen måste utvecklas öppnare i ett senare skede för att få någon spridning. Ett bra exempel kan ses med Webkit. Först en bra struktur att följa och sedan öppnat med mest egna utvecklare och reviewers men nu en hel mängd med bidrag från diverse projekt och organisationer.

Nej, jag tycker det är bra att initiativ sker. Jag tror det är ett måste att de sker av stora aktörer för att få fart. Jag tycker också det är av yttersta vikt att de är open source för att en propietär webb inte är en webb för alla. Sedan är det upp till de andra aktörerna att se om det inte kan vara så att de också kan få nytta av projektet - efter att det att Google släppt på projektet som sitt eget.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat