|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Det spelar ingen roll om det går att bevisa att brevet är skickat. Eller det skulle i så fall vara i syfte att lugna hysteriska kunder som tror att de har blivit lurade. Säljer man till konsument så är det säljarens ansvar att leveransen når kunden. Beställningen är först mottagen då konsumenten har varan i sin besittning. Vilket sätt man levererar på (REK, paket, brev, mm) kvittar. Det har bara betydelse såtillvida att säljaren i vissa fall kan ställa ersättningskrav på Posten.
Har du skäl att misstänka att kunden ljuger, så kan du på sin höjd lirka lite med honom. Kriminella är sällan de skarpaste knivarna i lådan och är duktiga på att försäga sig. Själv anger jag tex inte artikelnummer på produkter någon annanstans än på kvittot/fakturan som bifogas försändelsen. Om jag har starka skäl att misstänka att en kund försöker luras så kan jag ibland be om att kunden ska maila vilka produkter han hade beställt, inkl namn och artikelnummer. Mailar kunden tillbaks namn och artikelnummer så kan jag vara säker på att han har mottagit paketet med kvittot i.
Jag vill dock tillägga att den här typen av lirkande inte är någonting som jag brukar pyssla med. Utan det är endast när det finns starka skäl att misstänka att kunden luras.
Frågan är vem som är tjuven här? Säljer du till privatpersoner och du skriver i dina leveransvillkor att ni inte står risken för försvunna försändelser, så är det du som är kriminell och inte kunden.
----
OT: Postens Brev Lätt är bara för privatpersoner som vill skicka brev med kolli-id. För företag så heter den (sämre?) motsvarigheten "Varubrev".
|