Visa ett inlägg
Oläst 2011-10-07, 14:59 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Just den här koden som är ovan nyttja färdiga blockeringar av IP. Den nyttja stopforumspam .com databas, eftersom du bara får ställa 20k frågor per dygn emot deras API, så valde jag skriva koden så att den först kollar lokal databas, sedan frågar den stoppforumspam.com

Alltså captcha fungera inte längre på phpbb, slå jag av spam skyddet så har jag ca 200 fejk användare reggad på några timmar.

Men lite statistik på 1 dygn. :

Ny IP adresser som har tillkommit under 1 dygn är : 26
Antalblockerade IP som har besökt min sida 1 dygn är : 213

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Skillnaderna är många mellan ett eget enkelt system och ett externt system man saknar kontroll över. T ex att man själv kanske vill fånga upp blockerade kommentarer för att se över sin egen felratio, med en enkel logisk captcha blockerar man inte något annat än väldigt klumpiga människor som bara försöker en gång (med logisk menar jag en väldigt enkel logisk fråga), med ett eget ip-filter kan man välja att förhandsgranska blockerade IPs.

Jämför med t ex gmails spam-korg ... den måste man ständigt titta igenom om man använder mailen till något viktigt. Har ens webbhotell något allmänt blockerings-filter över ens sajt vill man ha noga kontroll över vad som blockerats - som minst. Annars tror jag snarare systemet är ytterligare ett problem än en lösning på problemet.

Och ip-blockeringar rakt av kan väl vara effektivt om man uppför sin egen lista över återkommande irritations-moment. Annars är enkla captcha, registrering och liknande lösningar nästan alltid att föredra - tycker jag.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat