Citat:
Ursprungligen postat av dannelito
Ok. Vi kan ta ett enkelt och konkret exempel för att förenkla frågeställningen. Kund betalar rätt belopp på rätt sätt och i tid till sin registrar för att en domän som redan är registrerad på kunden ska förnyas i ytterligare ett år. Kunden sticker sedan iväg ett halvår på något äventyr utan möjlighet till internetuppkoppling, kan inte ta emot telefonsamtal eller brev heller säger vi. När kunden är färdig med äventyret visar det sig att domänen i fråga inte har blivit förnyad och har nu dessutom fått en annan innehavare.
Hur ska man tolka gällande lagar och ev. avtal i detta exempel? Har kunden rätt till ersättning eller inte? Om ja, hur ska den beräknas?
|
Jag tycker det är en intressant frågeställning. Men vi måste förutsätta att kunden har ett just avtal med Registraren som ger honom trygghet i att han kan lita på att Registraren förnyar. Sådana avtal kan vara utformade på lite olika sätt och se olika ut för olika kunder, men grundtanken är att man betalar mera och då säkerställer att Registraren alltid förnyar och sen då eventuellt driver in pengarna i efterhand.
Om Registraren då inte förnyar domänen så bryter han ju det avtal som är skrivet och avtalsbrott kan man ju alltid beivra.