Citat:
Ursprungligen postat av catch
Vad för typ av brott kan man utsättas för i samband med detta?
|
Skurkarna kan köpa saker på faktura i ens namn utan att betala, de kan söka lån i ens namn, köpa olovliga domännamn*, och man kan bli misstänkt för bedrägerier och knarkköp.
Det var vad som hände mig när någon lekte med mina personuppgifter. Då hade de förvisso aldrig ändrat min adress så jag fick alla kreditupplysningspapper och kunde kontakta kreditfirmorna (knarkköpet resulterade för övrigt i husrannsakan). Detta höll på i ungefär två år. Tänk vad som skulle kunnat hända ifall de även fått all min post - de hade kunnat skaffa kreditkort, lån och allt möjligt.
*) Domännamnsgrejen var spännande. Det var domäner kopplade till Blocket-bedrägerier och då jag var ansvarig för .se-domäner på Levonline fick jag samtal från Internetsweden som tyckte det var lite märkligt :-)
De registrerade även domäner hos Binero och One.com som jag aldrig hade haft en aning om ifall jag inte hade haft kontakter i branschen. Ett tips till alla registrarer är att ni kanske ska skicka ut skriftliga bekräftelser på domännamn ni registrerar åt kunder.