Visa ett inlägg
Oläst 2011-09-25, 01:12 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Okej, men alltså om jag signar ett företag. Kan man förlora något på det? Alltså nu räknar jag inte med några lån eller sånt från bank.
Det enda du riskerar är allt du äger och allting du någonsin kommer att äga. I alla fall om du startar enskild firma. Du blir personligen ansvarig för företagets alla åtaganden.

Innan du registrerar din firma så bör du hitta någon som kan hjälpa dig med bokföringen. När du har registrerat din firma så bör du skaffa dig en företagsförsäkring (det är billigt).

Det är inte direkt farligt att driva företag. Men det är lite annorlunda jämfört med att vara privatperson. Som företag kommer man inte undan med ursäkter som "jag visste inte" eller "jag är ung och oerfaren". Du förväntas i princip kunna allting om lagar och skatter från den dagen då du registrerar din firma.

Det är inte riktigt så läskigt som det låter dock. Det kryllar av enskilda firmor i det här landet. Det är alltså inte svårare än att vanligt folk klarar av det. Men det kräver engagemang och ansvarstagande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat