Citat:
Ursprungligen postat av studiox
Microsoft är ett dåligt exempel, väldigt mycket innovation där. Google är faktiskt ett bättre exempel, knappast först med en sökmotor, vi som varit med minns altavista, lycos, yahoo m.fl.
|
Du menar alltså att Google inte skulle ligga i framkanten av innovation? Att de inte skulle inspirerat en enorm mängd företag gällande big data, warehousing, nosql osv? Att de inte byggde en sökmotor som med ett enkelt tilltag helt förändrade sökmotor-marknaden? Att de inte är det enskilt mest framgångsrika annonsdrivna internet-företaget? Listan kan göras lång.
Nej, att jämföra Holsteins påhitt med Google är ingen hit hos mig. Sen ger jag förvisso inte många ören för "Don't be evil" då jag tror att Google är ute efter samma nära-inpå-monopol som de flesta kommersiella aktörer. "Don't be the most evil" kanske skulle passa bättre.
Sen finner jag det konstigt att ingen nämnt Holsteins inhopp i kulturrådet. De som fick in honom ska förvisso inte ha mer cred än honom.
Inte sagt att han inte har många positiva egenskaper. Men generella dragen hos hans entrenenörsskap ser iallafall jag ner på. Sen verkar det ju som han skapat sig en riktig mäktig fiende i sig själv som nära på redan lett till döden.