Visa ett inlägg
Oläst 2011-09-18, 20:15 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Hört talas om det förr och då var det typ ett community för ungdomar.
Nu har jag inte hört det på länge

Men lunarstorm var inte då inte ens i närheten utav vad Facebook och google+ är idag
Lunarstorm var på storhetstiden lika stort som facebook är nu bland svenskar i åldrarna 15-25. Över 70% av alla i den målgruppen var aktiva där. Inte helt säker på siffrorna, men det var den enda community i Sverige som samlat alla inom en en målgrupp på det sättet innan Facebook.

Inte för att vara negativ, men...
Jag tror också det är extremt svårt att lyckas med ett community som är för alla om man inte har enorma resurser att lägga på både marknadsföring och utveckling. Jag tror att man måste nischa ganska kraftigt för att ha en chans med de förutsättningarna.

Det är väldigt mycket jobba med att bygga en community och jag tror du underskattar arbetsinsatsen som krävs ganska rejält. Sedan är just communites en av de saker som är allra svårast att lyckas med då de bygger på att det finns aktivitet och delaktighet för att någon ska vilja vara där. Det är väldigt svårt att locka så många medlemmar och hålla de tillräckligt aktiva för att communityn ska kännas attraktiv. Man lockas till ett community för att man antingen har många av sina vänner där eller att man samlas kring ett gemensamt intresse, inte för att det finns massa nya och häftiga funktioner där.

Väljer man en nisch att rika in såg på är det lättare att marknadsföra och det blir intressant trotts att man inte har sina vänner där eftersom man gärna vill hitta likasinnade inom det man själv är intresserad av. Kan ni hitta en bra nisch finns det hyfsade möjligheter om ni gör ett bra jobb med både utveckling och marknadsföring. Spontant känns det dock som det är svårt att hitta någon nisch som dels har en tillräckligt stor målgrupp och dels är tillräckligt oexploaterad för att det ska går att göra bra business där utan att konkurrera ut någon annan som dominerar marknaden(krävs ofta en hel del resurser för det om det inte redan finns ett utbrett missnöje bland medlemmarna).

Så om projektet inte är mest för att ni ska lära er så skulle jag tipsa om att antingen välja en bra nisch där det finns utrymme för en ny community eller att göra något helt annat.

Senast redigerad av pelmered den 2011-09-18 klockan 20:17
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat