Visa ett inlägg
Oläst 2011-09-06, 08:50 #10
andreasp andreasp är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2010
andreasp andreasp är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Nej, det är en vida utbredd missuppfattning att Open Source är "lösningen" på alla problem, det löser vissa problem men skapar andra.

De kunder jag oftast jobbar med har ofta koden "inhouse" och vill under inga som helst omständigheter att den ska spridas utanför deras väggar och det värsta scenariot vore om konkurenterna fick tag i koden. Open Source är i dessa sammanhang ett no-no.

Det händer att de använder open Source för simpla okritiska saker men aldrig för affärskritiska lösningar.

Det du pratar om är enklare standardlösningar som inte är affärskritiska, det är en helt annan sak.
Kan du vara lite mer specifik med de problem som du menar att open source skapar i förhållande till stängd källkod? Jag hävdar inte på något sätt att open source är lösningen på allt. Att något släpps under en open source-licens betyder inte att det automatiskt guld och gröna skogar, det varierar ju givetvis från projekt till projekt, precis på samma sätt som det gör för kommersiell mjukvara. Om allting annat är likvärdigt (kommersiell support, användarcommunity m.m.) så förstår jag inte hur open source kan vara ett sämre val än stängd källkod.

Varför skulle deras (affärskritiska) kod spridas till konkurrenterna för att de använder open source? För att förtydliga vad jag menar: Man kan använda programvara som är open source (då menar jag t.ex. Linux, Java, gcc, PostgreSQL, PHP, Ruby), sen kan man bygga sina egna, hemliga, nischade, kommersiella affärssystem med hjälp av dem, men den källkoden behåller man givetvis hemlig inom företaget. Det är knappast något konstigt, det är mängder av företag som gör det.

Så, vad är egentligen problemet som du menar med open source, och vad är det egentligen som gör det olämpligt att använda för just dina kunder?
andreasp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat