Att hålla fast vid PHP för att det är vanligast och att alla andra använder det tycker jag är en tråkig inställning!
Jag började själv använda Python/Django för större delen av den webbutveckling som jag gör för några år sedan. Efter att ha kollat runt och jämfört olika språk och ramverk fastnade jag helt enkelt mest för det.
Jag är inte ute efter att skapa några heliga krig eller påstå att det är lösningen på alla problem, jag anser bara inte att det finns *ett* programmeringsspråk/ramverk som är bäst till allt. Jag vill uppmana dig att vidga dina vyer och testa andra saker. Jag föreslår att du på allvar kollar på RoR och Python/Django och givetvis ännu hellre ännu fler saker. Även om det inte passar dig och du väljer att använda PHP ändå är jag övertygad om att du blir en bättre programmerare och att du kommer få nya infallsvinklar på många saker!
RoR/Python/Django/whatever kanske inte har så stora communities i Sverige (som t.ex. PHP), det är dock aldrig något jag själv har upplevt som ett problem. Det är knappast bara misslyckade startups som använder andra språk än PHP. Det finns stora och välkända siter som använder sig av PHP, RoR, Django och förmodligen vilken teknologi som helst som man kan hitta på!
Min erfarenhet är att det finns väldigt mycket jobb om man vill och letar lite. Jag har personligen, som konsult, inte haft några problem att vare sig hitta kunder eller övertyga kunder om att Python/Django har varit ett bättre val vid de projekt jag har gjort hittills när jag har kunnat visa hur mycket snabbare och effektivare jobbet har kunnat utföras.
Min poäng är i alla fall: "if all you have is a hammer, everything looks like a nail". Våga att testa andra saker än det alla andra gör. Fortsätt inte att blint använda PHP (eller något annat för den delen heller) för att du kan det bäst, eller för att du alltid har gjort så tidigare. Var öppen för andra sätt att lösa problemen (vilket jag antar att du är eftersom du startade tråden från första början!). Försök hela tiden att hitta nya sätt att lösa problemen på effektivare och bättre sätt.
Jag har själv utvecklat i PHP i många år och är *väl medveten* om PHPs fördelar som t.ex. stor användarbas, bra färdiga applikationer (t.ex. Wordpress), att det är väldigt "mainstream" och lätt att få tag på utvecklare, väldigt enkelt att komma igång, enkelt att deploya, enkelt att hitta bra och billig hosting m.m. -- men för mig finns det helt enkelt andra saker som väger tyngre.
Det jag också vill poängtera är att det är fullt möjligt att jobba med webbutveckling som *inte* rör vare sig PHP eller ASP.NET.