Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-31, 17:00 #24
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Eftersom denna fråga kommer upp lite då och då och idag har det även kommit in åsikter till .SE Registry kring detta, så tar jag tillfället i akt och förklarar följande:


E-postmarknadsföring från ett företag till ett annat är INTE att betrakta som SPAM - juridiskt sett.

Att dessa mail av många betraktas och uppfattas som SPAM, är en annan sak, men stämmer alltså inte i juridisk mening.

Obeställd e-postreklam till privatkonsumenter däremot ÄR SPAM som jag rekommenderar att ni anmäler det till Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/sv/Kla.../Spam-anmalan/

Observera att e-mailadressen, även om den används för privat bruk, inte får ha använts att företräda företaget.
Observera även att Konsumentverket gör bedömningen, när det gäller obeställd e-post, att Enskild firmor är att betrakta som privatkonsumenter. (En bedömning jag tror att Sverige är ganska ensamma om)

Saxat från länken ovan:
Citat:
Lagen gäller inte all skräppost, utan bara meddelanden med ett kommersiellt syfte. Opinionsbildning, upplysningar och liknande budskap räknas inte som skräppost. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar.
.SE agerar mot .SE:s registrarer, utifrån antalet anmälningar som kommer in till Konsumentverket.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat