Har forskat lite, och ni har helt rätt gällande marknaden. Jag borde rent logiskt välja php även om jag hör många berättelser från folk som börjat med Ruby och vilken fröjd det är att jobba med RoR så håller fortfarande den dörren öppen
Denna uppfattning har jag fått kring PHP:
Överlägset populärast idag tack vare stor community, drupal, WP, Joomla , flera webbshoplösningar som alla stöds av bra, generösa licenser och stor användarskara. Används i allt från små till stora projekt. Allt från hobbykodare till corporate nivå.
RoR
Ovanligare i Sverige, men växer i popularitet och verkar ha boomat ordentligt utomlands. Används ofta till moderna Saas lösningar. Verkar vara mer lämpad för just applikationer på nätet dvs en site som inte är helt innehållsstyrd som tex en nättidning eller liknande. Trevlig syntax (detta är förståss åsikter)
Jaja, jag har ett par månader på mig att bestämma mig men uppskattar verkligen tipsen
Om det finns en RoR utvecklare på detta forum så hojta gärna till.
En fråga kring php-ramverk: Då man antagligen inte kommer att orka med att uppfinna hjulet mm
Vilket skulle ni rekommendera?
Det ska gärna finnas färdiga klasser för att skapa datakopplingar men inte abstraherat till löjliga proportioner, ska helst följa ett MVC-mönster.