Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Jag tror att hat måste mötas med kärlek, att därför hata alla onda människor är därför ingen bra lösning och leder ingen vart. Att försöka omvandla en mördare genom att försöka förlöjliga osv, tror jag inte alls på. Däremot är det intressant att se att många mördare har blivit mycket bättre efter att ha blivit kristna, senast nu Tony Olsson. Ta en titt på hans blogg: http://tonyolsson.blogspot.com/2011/...mber-2010.html
|
Tror inte det har någon som helst betydelse om du bemöter en person som ABB med hat eller kärlek. Däremot blir han säkerligen mindre benägen att begå våldsdåd ju äldre han blir men det gäller ju i princip alla män, oavsett om de sitter inne eller inte.
Ofta är det missbrukare som blir "omvända", även om det givetvis också finns andra exempel. De är lättledda och lättpåverkade människor som bara byter ett beroende och en besatthet mot en annan.
Annars håller jag med dig, att gå runt och hata människor gör ingen nytta alls utan skadar bara en själv. Att motverka, och framför allt förebygga, brottslighet gör däremot nytta.