Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Skatteverket vill endast uppfylla sina interna mål. De struntar i om skattebetalare kommer i kläm. ”Skatteverket har glömt sitt uppdrag. De går över lik för att uppnå sina interna mål”, säger Per Johansson, tidigare chef inom Skatteverket och numera skattekonsult på Mats Sjöbloms advokatbyrå.
http://www.svd.se/naringsliv/skattev...ik_6417530.svd
Artikeln avslutas väldigt intressant tycker jag:
"Ett annat av Skatteverkets mål är att 75 procent av revisionerna ska ge ”träff”. Förutom att revisionerna ska gå snabbt förväntas revisorna hitta fel. En ”nollträff” accepteras inte, då får man bredda revisionen tills något hittas, anser Per Johansson."
Vad är det för djävla inställning. Ska man sätta dit företagare som gjort rätt? Blir sjukt sur när jag läser detta!
//Hade skatterevision i vintras
|
Det är sjukt tråkig inställning!
Saken är den att de har vid många tillfällen sagt helt fel saker till mig som företagare vilken hade kunnat resultera i att jag gör fel. Dessa fel åtgärdade jag efteråt utan någon revision mm. Det är helt fel inställning som dem har, de bromsar tillväxt i Sverige istället för att uppmuntra den. Det är en helt annan inställning i USA och det är också därför det är lättare att växa som företag där.
Det är lätt hänt att halva verksamheteten blir att man försöker göra skatteverket nöjda istället för att fokusera sig på kärnverksamheten.
Detsamma gäller för många företagare som kanske hade gjort fel utan att veta om det; och istället för att hjälpa dessa företagare vill dem förstöra för dem när det var dem som lade dem i den positionen från första början.
Som tur är har jag mejlat skatteverket frågor och har deras svarsmail ifall det skulle vara någonting.