Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-23, 13:10 #7
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Nej så är det inte, det är enbart för de mil man kör för privat bruk som är löneförmån. Kör man bilen både i företaget och för privat bruk så ska man visa körjournal för att kunna visa hur många mil man kört privat respektive för företagets skull.

Kör man bilen enbart i företagets tjänst, dvs aldrig privat så är det 0 i förmånsvärde på en Firmabil.

Efter mycket tjat med skattmasen har jag fått veta att man inte ens behöver ha körjournal för firmabil som man enbart använder i företagets tjänst, dvs utan några privata mil.

Jag fick dock hålla på att lirka med skattmasen minst en 5-6 mejl innan sanningen kröp fram. Skattmasen är helt låst vid begreppet förmånsbil och tänker hela tiden som om du vore en brottsling som kör bilen privat hela tiden.

Det finns en gräns på 100-150 mil om året man får köra privat helt legitimt och ändå få skatta bilen helt som firmabil.
Okej .

Jag har lite frågor.

1. är det bättre att leasa en bil eller köpa om man har en ehandelsverksamhet. Kör paket varje dag till utlämningsställen, samt andra företagsärenden.
2. Om jag leasar en bil och endast kör den i företaget slipper jag då föra körjournal? Betalar jag då bensinen med företagskortet och ger han kvittot på bensinen på samma sätt som andra köp.

alltså:
1. Jag tankar bilen
2. Jag betalar med företagskortet som är direkt kopplat till företagskontot.
3. Jag tar kvitto och lägger in det i pärmen.
Dras hela bensinkostnaden av och jag får tillbaka momsen?

3. Om jag köper en bill till företaget då och endast kör den i tjänst. Slipper jag körjournal då?

4. Om jag nu köper en bill till företaget så är hela kostnaden på företaget, och får jag momsen tillbaka?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat