Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-22, 01:39 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Tack för alla svar.

Avtalet avtalades såsom jag tror de flesta gör. Förfrågan via mail/telefon. Diskussion om innehåll. Skickande av offert inkl specificerad tid, innehåll och pris. Som vanligt så får man aldrig tillbaka offerten påskriven utan endast ett 'blir bra, kör på det'. Första utkast lämnat, synpunkter inkommet både på telefon och mail. Detta under en vecka. Tillräckligt underlag för att hävda att det är ett muntligt avtal även om det skriftliga inte är påskrivet.

Sedan kommer mailet... Jag hade nog inte gjort undersökningen så bra som jag tänkt, jag vill att du upphör omedelbart med arbetet... yada yada. Detta samma dag som betalning skulle ske för 50% av arbetet. Här beställer alltså kunden ett jobb och funderar på om han vill ha det/har råd först när fakturan förfaller... skitbeteende!

I detta är det solklart att han tar på sig att han beställt jobb, det är inte det som är problemet, problemet är att det i det läget verkade som om han tyckte att han hade någon form av ångervecka där han hade rätt att ångra sig även om jag lagt ner tid på jobbet.

I ärlighetens namn skall jag säga att jag fick, utan jättemycket diskussion, åtminstone betalt för 20 timmar av den nerlagda tiden. Nu kunde jag ha bråkat om att få betalt för allt men har helt enkelt inte tid, ork eller råd att hålla på och tjafsa.

Principiellt tycker jag att det är rent för dj...ligt att inte ersätta för utfört arbete. Jag lutar starkt åt att åtminstone kräva 50% förskottsbetalning så fort kund har godkänt skissen i framtiden innan jag skriver en enda rad kod igen. Då får de tänka efter om de vill ha jobbet INNAN jag har lagt ner massa tid.
Steg ett i en förbättrad rutin för affärsuppgörelser är att aldrig påbörja jobbet förrän du har ett skriftligt avtal påskrivet i din hand.

Om du börjar med att införa principen "Att aldrig påbörja konsultjobb utan skriftligt avtal" så vinner du flera saker:
  • Du slipper de flesta kunder som ändrar sig i sista stund och egentligen inte vill betala för din tänst
  • Du slipper lägga ner lika mycket arbetstid som du inte får betalt för
  • Du slipper många rena bedragare sm inte vill ha något på pränt så du inte har några bevis mot dem
  • Kunden tvingas tänka igenom en gång till om uppdraget är rätt för dem innan de skriver på
  • Du får mer tid över för kunder som är seriösa
  • Inte nog med att du kommer få färre missnöjda kunder
  • Du kommer även få antalsmässigt fler och större andel nöjda kunder
  • I slutändan innebär det att du kommer tjäna mer pengar med mindre jobb


(Jag är långtifrån ofelbar själv, jag har gjort samma misstag flera gånger....)

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 01:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat