Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-21, 15:46 #15
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
19" maskiner låter extrem mycket. Ett rackskåp är mer än datorer, det är switchar, el och mm. Har man 3-4 dator i tower format, så är det en bra förvarningsplats för dem. Dock är de ganska dyrt med ha många datorer igång, så smartaste är att ha ett fåtal kraftfulla maskiner än att många äldre. Räkna med att driftkostnader för en äldre server är ca 200:- /mån i el.

Det jobbiga med 19" maskiner är rackskenor, som finns i en mängd olika varianter.

Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Tack för informationen.

Jag har aldrig varit i en serverhall så vet inte hur mycket en rackserver skulle låta. Jag hade dock bara tänkt mig något så som 6u. Kanske något såsom den hära: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=517860#extra fast 6u istället för 12u om det går att finna.

Garderoben som jag tänkte ha ligger som sagt i sovrummet, men det är en stor garderob, 3m lång, 2m hög och ca 1m djup.

Tror ni att kylningen och ljudnivån ändå skulle vara ett problem om rackskåpet hade ståldörrar samt en glasdör med 2-3 servrar?

Ni vet självklart bättre än mig, jag bollar fortfarande bara idéer för att se vad som är rimligt och möjligt.

ITisGood: Det du säger kan mycket väl vara sant. Jag tycker det är jobbigt att ha datorer på under natten om det låter för mycket.


Danski: Jag håller på att kolla upp Dell poweredge T110. Vilka specifikationer skulle du rekommendera? Känns onödigt att köra virtuella maskiner på en Tower Server. Är inte så att jag behöver tre stycken separata servrar. Anledningen till att jag sa att jag ville kunna ha tre stycken rack servrar är för utbyggnad i framtiden samt simpel organisation av projekten. Går det att inköpa denna som privatperson? Det är ju i "företagets-del" av webbsidan som den är placerad. http://www.dell.com/se/foretag/p/poweredge-t110-2/pd

KristianE: 32U är lite väl för overkill för mig

Jonny: Det är en lägenhet så finns ingen källare som jag kan placera den i som har internetåtkomst. Annars hade det absolut varit en möjlighet.

BarateaU: Länken du skickar fungerar inte. Men 8 CPU samt 50gb RAM är för dyrt för min del. På Poweredge T110 så skulle jag nog uppgradera den till

Intel Xeon E3-1220, 4C/4T, 3.10GHz, 8M Cache, 80W TDP, Turbo eller till 1330 modellen, samt lägga in 8GB Memory, DDR3, 1333MHz (2x4GB Dual Ranked LV UDIMMs). Då är priset uppe i 7648,75 inkl moms, och det är runt denna valuta som pengarna börjas kännas mycket.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat