Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Gustav, i ditt exempel med fel namn så är det ju ändå uppenbart vilken den andra parten är (kanske org.nr stod med t.ex.? det bör det ha gjort om inte annat). I det här fallet kan det vara lite vilka som helst.
|
Jo, men någon har ju skrivit under avtalet. Det är alltså den som har satt sin kråka på papperet och som därefter har mottagit betalning enligt villkoren, som han har ingått avtalet med, även om det inte står något person- eller organisationsnummer angivet. Att någon har skrivit under och mottagit betalning borde styrka vem den andra parten är.
Det jag menar är att om jag skriver under ett avtal där jag står omnämnd som Läderlappen istället för Gustav och sedan tar emot betalning enligt de villkoren som specificeras i avtalet, så borde det räcka för att bevisa att det är jag som avses som Läderlappen.
Men som sagt, jag vet inte vad som gäller i det här fallet. Jag vet inte ens vem han har betalat hyran till eller vem som skrivit under för den andra (påhittade) parten. Jag tror att vill han ha ett säkert svar på sin fråga, så måste han vända sig till en jurist. Det finns ju mer än en oklarhet i det här fallet, både vad beträffar avtalets parter och avtalets innehåll.