Hej,
har problem hemma med bredbandet och vill kunna se om det är min utrustning det är fel på eller ISP (Telia FiberLAN) innan ärendet går vidare.
Problembeskrivning
Det händer ofta att när man laddar sidor så blir det långsammare och långsammare tills det står helt still (sidan laddas aldrig klart). Ibland kan omladdning av sidan lösa problemet och ibland händer inte något alls - försöker man köra speedtest/tptest så kommer testet aldrig igång. De gångerna det funkar har hastigheten och svarstiderna varierat kraftigt, ett exempel är att tptest kan visa 101Mbit (ping: 5ms) kl. 00 på natten medan den kan visa 60Mbit (ping: 495ms) kl. 06 morgonen därefter utan att jag ändrat på någonting hemma. Testverktygen från
http://www.measurementlab.net/ avslöjar inget uppenbart fel. Testet är utfört på 2 olika maskiner körandes Linux & Win7. Graferna på brandväggen visar ingen stor påfrestning heller under de senaste 24h (max CPU: 55%, max sessions: 1700/40000, minne: 40%).
Jag misstänker att jag behöver ett verktyg som sätter press på uppkopplingen genom att tanka ner megastora filer från en snabb nod samtidigt som den plottar hastigheten, jag känner dock inte till ett sådant. Förslag??
Min utrustning
Brandvägg: ZyXEL ZyWall USG-200
Switchar: Netgear GS108T-200
Kablage: CAT-6 shielded