Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-17, 22:28 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Tack för svar.

Vilket förbehåll ska jag välja ? Jag vill själv som aktieägare ha full makt. Vill lixom inte att någon ska kunna köpa mina aktier från ingenstans.
Ingen kan köpa dina aktier om du inte vill sälja. Du måste skilja på ett privat AB (som jag utgår ifrån att du ska registrera) och ett publikt AB som är börsnoterat. Ett publikt AB som är börsnoterat kan bli utsatt för ett så kallat "hostile takeover", men det kan inte inträffa i ett litet bolag där du själv äger aktiemajoritet.

Hembudsförbehåll är vanligt i det fall att man är flera som driver ett företag och där man inte vill att utomstående ska kunna köpa in sig utan att alla andra samtycker. Är ni tex två som driver ett AB så kan ingen köpa dina aktier om du inte vill sälja. Men om din partner vill sälja sina aktier, så måste han erbjuda dem till dig först, innan han kan erbjuda dem till någon annan, i det fall att ni har ett hembudsförbehåll.

Vilket förbehåll du ska välja beror på vem du ska driva bolaget med. Ska du driva det helt själv så behöver du inget förbehåll, eftersom du då själv bestämmer allt i bolaget.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat