Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
1. Ja, du måste ha minst en suppleant i styrelsen. Med andra ord måste det vara minst två personer i en styrelse. Styrelseledamot är inte samma sak som VD. Du behöver ingen VD. Är det ditt bolag så kan du välja dig själv till styrelseledamot. Det är brukligt att majoritetsägaren står som styrelseledamot, men det är inte något krav. Själv är jag varken VD eller styrelseledamot i något av de bolag som jag äger.
2. Nej, de är inte avdragsgilla. I alla fall inte om du registrerar företaget på dig själv som privatperson.
|
Tack för svar.
Vilket förbehåll ska jag välja ? Jag vill själv som aktieägare ha full makt. Vill lixom inte att någon ska kunna köpa mina aktier från ingenstans.
Följande finns:
1. Hembudsförbehåll
Du kan begränsa rätten att fritt överlåta aktier genom att ta in ett hembudsförbehåll. Det innebär att aktieägare eller någon annan ges rätt att lösa en aktie som har övergått till ny ägare.
Förbehållet kan gälla för alla typer av äganderättsövergångar, exempelvis köp, byte, gåva, arv, testamente och bodelning.
2. Förköpsförbehåll
Du kan begränsa rätten att fritt överlåta aktier genom att ta in ett förköpsförbehåll. Det innebär att en aktieägare eller någon annan ska erbjudas att köpa en aktie innan den överlåts till en ny ägare.
Förbehållet kan gälla för överlåtelser av typerna köp, byte och gåva.
Om både samtyckes- och förköpsbehåll ska finnas i bolagsordningen måste de skilja sig åt på något vis, eftersom de normalt avser samma typ av överlåtelser och tillämpas innan aktierna överlåts till ny ägare.
3. Samtyckesförbehåll
Du kan begränsa rätten att fritt överlåta aktier genom att ta in ett samtyckesförbehåll. Det innebär att styrelsen eller bolagsstämman måste ge sitt samtycke, alltså sitt godkännande, innan en aktie får överlåtas till en ny ägare.
Förbehållet kan gälla för överlåtelser av typerna köp, byte och gåva.
Om både samtyckes- och förköpsbehåll ska finnas i bolagsordningen måste de skilja sig åt på något vis, eftersom de normalt avser samma typ av överlåtelser och tillämpas innan aktierna överlåts till ny ägare.
4. Tvister avgörs av skiljemän
Du kan ta in en paragraf i bolagsordningen som innebär att tvister som uppstår mellan företaget och styrelsen, styrelseledamot, verkställande direktör, likvidator eller aktieägare, ska avgöras av skiljemän.
5. Röstmajoritet
Du kan ta in en paragraf i bolagsordningen som innebär att beslut ska fattas med större majoritet på bolagsstämman än vad som står i aktiebolagslagen. Observera att avvikelser från lagen i dessa fall endast kan ske i skärpande riktning.