Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-17, 17:56 #29
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tingsrätten behöver inte vara så dyr och krånglig som Conny beskriver den. Det beror som alltid på omständigheterna och vad tvisten gäller. Själv har jag vunnit i tingsrätten utan att ens behöva sätt min fot där. 30 minuters möte med min advokat var allt som behövdes i det fallet.

Moonflakes sätt att se på kunder som inte betalar är minst sagt annorlunda. Man brukar ibland säga att kunden alltid har rätt. Men det gäller bara så länge som han betalar sina fakturor. Jag har aldrig hört något ordspråk som säger att ej betalande kunder alltid har rätt.
När det kommer till programmeringstjänster så är jag själv alltid kund och aldrig säljare. Det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men det innebär inte att jag slutar betala mina fakturor. Utvecklare och underleverantörer har inget ansvar för mina korkade beslut. Det finns bara ett godkänt skäl till att bestrida en faktura och det är om den är felaktig.

Nilsson, att kräva förskottsbetalning kan förhindra att du hamnar i den situationen som du precis varit i. Samtligt så kan de skrämma iväg kunder som inte själva vill hamna i en sådan situation. Det är inte bara programmerare som blir utan lön. Utan det händer att kunder som betalat blir utan kod. Vid större projekt så var noga med skriftliga avtal istället. Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat