Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-15, 14:39 #10
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Jo, jag får diskutera med kunden. Vet bara inte vilken attityd jag skall hålla. Har kört den hårda linjen en gång tidigare och hävdat att han minsann hade beställt och levererade en massa underlag som 'bevisade' detta och han bestred fakturan ändå och sade att jag kunde gå till tingsrätten om jag kände för det.

Vill inte gå igenom en sådan sväng då det förmodligen inte resulterar i ett smack. Vet egentligen inte vad man kan göra om kund hävdar att han har beställt men inte vill betala för han har någon form av ångervecka. HAn vet alltså med sig att jag som enmansföretagare inte vill dra hela proceduren med Kronofogden, tingsrätter med allt vad kostnader och tid det innebär.

Vet faktiskt inte ens vad det kostar i slutänden. Och vilken tid det kan tänkas att ta.

Vet inte heller om en del kunder kör den varianten med att beställa och när de väl vet att man utvecklat/designat så gott som hela produkten så är man mer intresserad av att få 'något' än att skrota hela arbetet så man nöjer sig med en liten del. Hur vanligt är detta egentligen, och vad gör man? Begär förskottsbetalning? Begär betalt 50% omgående och 50% vid leverans.

Har de bråttom så spelar det ju ingen roll om man har 30 dagars fakturering även om man sänder faktura så fort man skriver första kodsnutten. MAn är ju ändå klar med jobbet innan fakturan förfaller.

Men tack iallafall, känns lite mer uppmuntrande att ni hejar på mig.
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat