Man behöver kanske inte vara fattig för man inte vill lägga en 10k på en dator. En del har andra utgifter, kanske har familj, då kanske en dyr dator inte är så piroterad.
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Vad räknas som överpriser? Att det finns fattiga folk som inte har råd?
Tror nog ett fattigt land i ett U-land hade sett ett paket mjölk i Sverige som extremt överpris med då.
Bara för man har högre vinstmarginaler än ändra så har ju inte det något med överpris eller inte.
Sedan är det ju inte företaget i grunden som sätter priset på en produkt utan köparna vad dom är villiga att betala för produkten. Inte så troligt ett företag hade sålt en produkt så billigt som möjligt om folk är villiga att betala mer.
Diskuterade det på kontoret idag om priser, då just om kö och pris. Jag tyckte McD skulle höja sina priser med 100% för då skulle dom få mindre besökare och jag hade sluppit så i en kö.
Det skulle varit en mervärde för mig, stora frågan var mer hur mycket dom skulle kunnat höja priset och få minskat antal besökare men ändå klarat ligga på samma vinstmarginal/omsättning.
Det var ju i grunden en omöjlig sak att svara på men slutsatsen blev att både McD och besökarna som kunnat tänka sig betala det dubbla hade blivit mer nöjda.
McD = Mindre stress och jobb för personalen
Besökaren = Snabbare service och slippa långa köer.
Sedan blev ju frågan hur mycket skulle alla som inte haft råd börjar gnälla och hur mycket negativ publicitet hade det blivit för dom. Slutsatsen blev ju att det är bara dom som inte haft råd som hade gnällt för övriga hade det bara blivit en bättre upplevelse för. Både för McD och besökarna.
|