Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
Hej,
Jag använder mig mest av iMac och MacBook, men är det något jag är imponerad av så är det kvalitén. På firman har den iMac som använts längst varit med i fyra år nu och den (och de andra) har vi haft noll problem med. Med noll menar jag NOLL.
4 år x 330 arbetsdagar x 10 timmar = 13200 timmar som datorn använts i princip oavbrutet. Still going strong as new.
Givetvis kan man även ha samma "flyt" med en PC. Själv bedömer jag kvaliten på Apples datorer och bärbara som mycket god och därmed är de prisvärda FÖR MIG som använder dem mestadels "professionellt" (i jobbet). Hurvida de är prisvärda för "hobbysurfaren" är det väl upp till den enskilde individen att bedöma.
Dock har jag många vänner som klagar på deras iPhone. De stänger av sig själva, de är lätta att repa, jobbigt att använda iTunes osv.
|
Problemet när de flesta påstår att Apple-datorer är så överlägsna när det gäller kvalitet är att de då nästan alltid jämför med andra tillverkares budgetdatorer. Det går ju inte riktigt att göra en rättvis jämförelse mellan exempelvis en Acer för 4000 kr och en MacBook för 15 - 20.000 kr(jag påstår dock inte att att det nödvändigtvis är så för dig Captain Thailand). Kollar man istället på de andra tillverkarnas premium-/eller businessmodeller så är det ungefär samma kvalitet(både bättre och sämre såklart) och man sparar flera tusenlappar om man köper en dator med samma hårdvara.
Jag anser att Apple gör väldigt bra produkter, men de tar överpriser för dem. På grund av deras smarta marknadsföring har de fått väldigt många fanatiker som köper allt bara det kommer ifrån Apple. iPhonen och MacBooks har länge varit statussymboler även om iPhonen har tappat mycket där nu när Android har slagit igenom ordentligt.