Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand
tartareandesire,
Din något kvasipsykologiska analys känns ganska irrelevant just med tanke på hur många Apple-användare som det nu finns i världen. Apple är ju numer ansett som världens största bolag (givetvis beroende på hur man räknar).
Det dessa miljontals Apple-användare har gemensamt är produkten. Man kan inte ens definiera dem som enbart hög eller mellaninkomsttagare längre, eftersom iPhone är populär i varenda förort/suburb världen över.
Apple gör i första hand produkter, inte smycken. Att de sedan ÄVEN attraherar folk som gillar att glänsa är naturligt. Många försöker även imponera i tyska bilar eller i Helly Hansen-jackor. Det gör dem väl inte mindre bra för det (jag tänker i första hand på bilarna och jackorna, haha).
|
Tvärtom. Apples marknadsföring är i allra högsta grad psykologisk. Det finns ingen som har behov av just en iPhone eller en iPad. Det finns dessutom inte EN enda personlighet som passar in på en produkt. Det finns för det mesta flera anledningar till att köpa något. Jag menar dock inget negativt med det jag skrev, jag menar bara att deras produkter är långt ifrån överlägsna men det är inte heller konkurrenternas. Minst 99% av alla som köper en iPhone hade klarat sig precis lika bra med en HTC, Sony Ericsson eller vad som.