Citat:
Ursprungligen postat av bird200
Finns flera anledningar. Här är några:
1. Patenten
Google har en stor patentportfölj. Rättstavning, instant search, relaterade sökord, instant load Chrome.
Skriver du "sto" får du genast upp förslag relaterade till stockholm hos Google. I Bing behöver du skriva tex Stockholm polisen och stavar du fel får du inga resultat alls.
Googles patentportfölj blir inte tillgänglig för Bing förrän 2020. Bing startade helt enkelt försent och har inga viktiga patent.
2. Sökmassan
Har du 95 % av den svenska sökmarknaden, samt att en majoritet av svenska sajter använder Analytics, samt att en stor del av svenska sajter använder Adsense samt att var 5e använder Chrome ser du enkelt och snabbt vilka sidor som besökarna uppskattar.
Bing med 2 % av den svenska marknaden kan bara gissa om besökarna uppskattar sökförslagen då man får 1-2 besökare om dagen på de flesta sökord i Bing. Google har 100-200 besökare på dessa sökord och kan redan efter några dagar se om sökförslaget uppskattas av besökarna medan det för Bing tar 2-3 år.
3. Storleken företaget
Google har idag cirka 20 000 anställda som fockuserar på sökmotorn och att bygga ut den. Jämför det med BING som maximalt kan ha kring 5 000 för att få ekonomi att gå runt. Googles anställda har jobbat med SÖK i snart 10 år och har Know-How. Alls som vill jobba inom SÖK söker sig i förstahand till Google. MicroSofts anställda inom BING har sålunda inte samma kompetens som Googles och ej heller samma know-how.
|
4. Personaladministration
Google har en mycket attraktiv personalpolitik och arbetar aktivt på att skapa bästa möjliga arbetsmiljö och väver in jobb och frihet/träning på ett mycket bra sätt. Man har även gjort arbetsmiljön den bästa möjliga och detta tillsammans med andra faktorer gör att de som vill arbeta inom detta område i första hand söker till Google.
Generellt har google skapat en uppåtgående spiral på alla områden medan många konkurrenter har en nedåtgående spiral. Man skördar vad man sår och Google sår mer än någon annan.