Lagen säger att konsumenten skall få tillbaka det han betalt till säljaren.
Citat:
19 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
|
Konsumentverket och Trygg Ehandel är av uppfattningen att detta inkluderar fraktkostnaden om hela ordern ångras, vilket ju torde bli fallet med bara en vara. Är det en order med flera varor och endast en del av dessa ångras så behöver inte frakten återbetalas.
Förmodligen finns inget rättsfall som styrker denna uppfattning.
Nu vet jag inte vad det är för en vara, och varför det var så bråttom, men du kan ju fundera över om inte köpet kan ha varit för näringsändamål? En ren konsument har sällan så bråttom att man betalar så höga extra fraktkostnader.
Citat:
2 § I lagen avses medkonsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten
|