Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det går ju att ha lite mer intelligenta system än att det ska larma om en enskild affiliate inte gör sales... Eftersom detta är en så pass central del i verksamheten så tycker jag själv att det är ganska märkligt att man inte lagt ner mer energi på att utveckla bra larmmetoder.
|
Hej,
Vet inte om jag var otydlig eller om jag gjorde det svårt för mig själv när jag förklarade.
Vi har programansvariga som kontrollerar hur programmen utvecklas som helhet. De är ansvariga för att växa programmen så de har daglig koll på utvecklingen av respektive affiliateprogram. Här kontrolleras total utveckling, om publishers lämnar progammet eller slutar att generera försäljning, att alla trackingmetoder fungerar (cookies, cookie-lös, session, impression sales mm) osv. Det finns väldigt bra rapporteringsverktyg som visar kurvor, data, you name it, samtidigt som vi har tydliga rutiner på hur detta ska användas. Det ligger inte på en enskild person att göra detta då vi även kontrollerar saker från publishersidan och från en teknisk vinkel. Är något fel så korrigeras det samtidigt som publishers kompenseras för missad försäljning. Om det sen är fel i 10 minuter eller några dagar kan variera men i slutändan så blir det rätt. Det är i vårt, våra kunders och givetvis våra publishers intresse att det är så.
Glöm inte att kunden dessutom bör vara intresserad av sitt affiliateprogram och följa det från sin sida också. Det kostar otroligt mycket mer att förlora bra publishers än att slippa betala för ett fåtal sales. Lämnar publishers ett program så är det otroligt svårt att få dem att återkomma. Det är inget som vi heller hymlar med mot kund.
Sen så går det säkert att utveckla automatiska larm som skriker till när en pixel saknas. Tyvärr så tror jag inte att den bästa lösningen är att ha ett krångligt system som kräver en alltför avancerad lösning hos kund. Vi måste ha ett system som är skalbart från de mest avancerade kunderna och som också fungerar på enklare lösningar. Tekniken i sig är foolproof och om rutiner följs så upptäcks fel. Jag är otroligt förvånad över att folk tycker sig sakna så mycket sales då denna information sällan når oss. Misstänker ni fel, meddela oss så reder vi ut vad som hänt. Inte svårare än så. Det sagt så är givetvis vår interna kontroll rutin och det är något som görs kontinuerligt. De flesta gånger så kan vi förklara för publishers varför sales inte registrerats på just deras konto.
@robertsson: Tester görs på samma sätt internt hos nätverken. Också här så går vi ibland bet på saker. Program/publishers slutar ibland att konvertera beroende på andra faktorer så som säsong, erbjudande, konkurrenter mm. Felprocenten kan säkert vara kring det du nämner när man väl sett varningsflaggorna men överlag så är det mesta rätt. Att det inte testas kontinuerligt är helt enkelt beroende på resurser på vår och på kunds sida. If it's not broken, why fix it? Typ..

Dock tål det att upprepas att vi testar program nu och då om vi ser tapp eller om det finns andra saker som gör att vi blir misstänksam. Vi testar också alltid om kunden på sin sida ändrar saker som trejdepartstracking, tracking-switch, ny webshop mm. Vi är hellre safe than sorry även om det säkert finns utrymme för förbättringar även hos oss. Återigen, misstänker ni något så hör av er. Har vi inte redan kollat på det så gör vi det med er information.
Den tracking som vi har är skapad för att mäta rätt. Den mäter alltid mer än tex kundernas egna webanalyssystem. Detta av den enkla anledningen att webanalysverktyg som Google Analytics, Omniture mm är till för att mäta beteende och trender. Inte enskilda försäljningar. Det sagt så mäter vi varken för lite eller för mycket. Vi försöker mäta rätt då det viktigaste för oss är att både kund och publisher är nöjd. Om den ena eller andra parten inte är happy så blir det svårt för oss att bedriva vår verksamhet.