Citat:
Ursprungligen postat av dannelito
Detta går att automatisera med en dummy-användare och skulle även kontrollera att köpesumma rapporteras korrekt. Förstår inte på vilket sätt det skulle vara överilat, trodde att tracking av sales var fundamentalt i ett affiliatenätverk.
|
Tracking är givetvis A och O för oss. Problemet är att det inte finns någon direkt standard för hur kunders shop, sign-up osv fungerar. Att testa i en testmiljö eller med ett test-ID fungerar på vissa ställen men långt ifrån alla. Det jobbas kontinuerligt med att förbättra system och de rapportverktyg som vi har även om de som finns idag redan är väldigt bra. Som jag nämnde tidigare så är felprocenten väldigt låg även om det alltid kommer att finnas saker att förbättra. Jag ville bara försöka dela med mig med information när jag såg att nätverkens tracking har så lågt förtroende hos vissa av våra publishers. Trackingen är väldigt bra och jag hoppas att vi genom att svara kan förbättra nätverkens rykte. Jag ser gärna att TradeDoubler också hjälper till att svara då alla aktörer gynnas av att affiliatemarknadsföring ses som något bra från både kund- och publisherperspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av dannelito
Tack för svar. Brukar man lägga in i avtalet att annonsören är skyldig att betala för uppskattad försäljning om de strular till det med pixeln, likt sköntaxering? Borde isf vara tillräckligt avskräckande för annonsörer att slarva, dock kanske dessa annonsörer inte vågar köra affiliateprogram alls då.
|
Vi har T&C's för både annonsörer och publishers. Det du nämner finns givetvis i dessa.
Citat:
3.4.2 If the merchant alters the tracking procedure without prior agreement with zanox so that recording no longer works correctly (tracking breakdown), then the breakdown will be compensated retrospectively with respect to the partners on the basis of the average earnings of the four weeks prior to the breakdown. Depending on the scope of the rectification, zanox reserves the right to charge the merchant for the administration expenses of up to a maximum of one working day according to the valid price list.
|
Vanligtvis är det inga problem då kunder alltid vill betala sina partners. Gör man inte det så lär man inte ha så mycket business kvar efter ett tag.
Hoppas att jag kunnat svara på det du undrat över. Tveka inte att maila mig direkt om det skulle vara något annat. Vi kommer givetvis att försöka ha fortsatt koll på WN så gott det bara går.
Vänliga hälsningar
Per Johansson
Head of Sales Operations
zanox Scandinavia
[email protected]