Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-02, 02:34 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Handelsbolaget behöver inte betala fakturan direkt, utan det kan vara en skuld tills ni tjänat in pengarna (men betala helst före årsskiftet om möjligt för att förenkla redovisningen och skatteansvaret), så slipper ni skyffla en massa pengar ur handelsbolaget i början (när det ofta är brist på just likvida medel). Det var det jag syftade på när jag skrev "i princip".

Men i princip så är det precis som du skrev i ditt första inlägg i denna tråd. Så du är helt rätt ute. Finns inte så mycket mer att tillägga, därav mitt korta inlägg.... Samtliga frågeställningar du tar upp är tillåtna och inga problem ur juridisk eller skattemässig synvinkel. I synnerhet om ni säljer inkråmet i era EF till handelsbolaget för inköpspriset. Handelsbolaget kommer sedan att bli den plattform ni tjänar pengar från i fortsättningen. Inte konstigare än så.

Om du vill ha längre utläggning får du precisera vad du vill nå för mål. De frågor du tar upp i ditt första inlägg i denna tråd kan man i princip svara ja eller nej på, och svaret var ja på samtliga (i princip).

På sista frågan skulle man i princip kunna svara nej, men det skulle inte vara vettigt att ta ett högre pris än inköpspriset om ni ändå ska bedriva verksamheten gemensamt i fortsättningen i handelsbolaget, så i princip svarar jag Ja på den frågan också.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-09 klockan 14:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat