Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-31, 13:03 #3
Jan Jan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Jan Jan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Att starta Javascript innan sidan laddat klart kan resultera i div. problem, olika webbläsare kan då starta då scriptet vid olika tillfällen, t.ex. en getElementByid() kan ge ett null-resultat i vissa läsare. Med windows.onload får man en lösning som är betydligt mer crossplatform-vänlig och stabil.
Ja, absolut om inte domen är laddad kommer du få problem att nå dina html-objekt, kallar du dock på init-javascript-funktionen i slutet av sidan, alltså efter att all html är inladdad bör det inte vara några problem. I alla fall har jag aldrig haft några problem med detta i någon av de webbläsare jag har provat.
Men det är möjligt att det kan uppstå problem i något scenario där js-filerna inte hunnit laddas in eller. Jag har dock aldrig stött på detta problem och det är enkelt avhjälpt med en try/catch samt en onload backup trigger (om problemet skulle uppstå). Däremot har jag stött på problem med att onload tagit för lång tid på sig att triggas, exempelvis om en bild laddas från en extern sida som inte längre finns och användaren klickar på en knapp som ska trigga något JavaScript.
Jan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat